vsvsf

2015-04-13

Francois de Voltaire

Voltaire föddes i Paris 1694 och var en fransk författare och filosof under upplysningen. Han skrev skådespel och dikter men var även en förespråkare för förändring av rättsliga system, religionsfriheten och den yttrandefriheten.

 

Voltaire grälade med en adelsman i England 1726 vilket gav konsekvenserna att han fick välja att gå i exil i England för att få slippa fängelse. I England lärde han känna den brittiska filosofen Lord Bolingbroke och han skulle vara den som väckte intresset för filosofi hos Voltaire vilket gjorde att Voltaire läste mycket om Newton och började studera om den engelska monarkin, religionsfriheten som fanns i landet, rationalism och inte minst om naturvetenskaperna.

Han såg religionsfriheten (att man ska få ha vilken religion man vill) och den yttrande friheten som existerade i England som något som behövs för den sociala och politiska utvecklingen. 

 

I England skrev han dikt-boken Henriaden, som handlade om livet den franske kungen Henrik IV levde (1728)

Dikterna blev uppskattade av invånarna  men den som var kung just då i landet (Ludvig XV) samt kyrkan var inte så förtjusta då Voltaire talade för religionsfrihet vilket som inte var så populärt på denna tiden. Som vanligt, så är det olika i olika delar av världen. Ex i Frankrike var inte religionsfrihet ett alternativ, tillskillnad från i England där man ansåg att det var.

 

När Voltaire väl kom hem till Frankrike igen fortsatte han sin litterära karriär. Han publicerade en bok vid namn Lettres philosophiques sur les Anglais där han visade sin ”avgudning” av Englands religiösa och politiska frihet. Dock ansågs detta som indirekt kritik mot Frankrikes politiska system samt mot kyrkan. Boken ansågs farlig och därmed förbjuds samt brändes. 

 

Människans frihet är det man alltid kommer tillbaka till, år efter år. Människans rättigheter, människans frihet, människans yttrande frihet. Något som tycks vara en sådan självklarhet inte är så självklart här i världen. Men gränsen för yttrande frihet och vad det anses vara är hårfin. Människor har olika visioner på vad yttrande frihet är. Om man som människa yttrar sig om vad man tycker om exempel svarthudfärgade människor så anses denna människa vara rasist. Då räknas det inte som yttrande frihet. Men skulle en människa säga vad dem tyckte om sitt lands regering och föra en debattartikel, då passar det att kalla det yttrande frihet. Vad jag tycker, är att alla ska ha rätten till att tycka och tänka vad dem vill- sålänge det inte förödmjukar en annan människa, att man får andra människor att må dåligt. Men det är just där det blir svårt- för ingen tänker och känner likadant som den andre. Det som gör den ena ledsen gör inte den andra ledsen. Alla tar åt sig på olika sätt, tar åt sig olika saker och ibland inte tar åt sig alls. Så vad ska yttrande frihet anses som? Vad ska rasism anses som? Terrorism? Det låter så enkelt och självklart man när man börjar ställa sig motfrågor om vad som är rätt och fel, så är pusslet inte så enkelt som det ser ut. 

 

 

1777 skapades uppslagsverk (encyklopedi) där man började skriva ner allt man kom fram olika teorier etc. om mänsklig kunskap och andra ämnen. Tillskillnad från en ordbok, där boken bara beskriver ordet och dess böjning, uttal osv, så är varje ämne i en uppslagsbok väldigt fördjupande och för att förklara så bra som möjligt så visar man med olika bilder, statistiker och kartor. Voltaires främsta verk inom filosofin är de artiklar han skrev till den franska encyklopedin. 

 

 

Voltaire var känd för sina skrifter inom filosofin, sin argumentation om medborliga rättigheter (ex rätten till rättvis rättegång) den religionsfrihet han stod för samt sitt vis att uttrycka sina tankar och åsikter om dess orättvisor och problem som fanns (finns) i samhället.

 

Voltaire trodde inte på demokratin, han ansåg att ett demokratiskt samhälle var dåligt då man lät människorna bestämma till stor del och han tyckte människor var okloka rent av ”dumma”. Att människor var för okunniga för att kunna få vara delaktiga i det politiska systemet. Han ansåg att invånarna inte hade kunnat åstadkomma förändringar i samhället på det sättet han tyckte en monarki kunde. Då det låg i en politikers natur att vilja och kunna förändra samhället/få det att utvecklas. 

 

Voltaire var även starkt emot den kristna tron, han ansåg att biblen var full av självmotsägelser och att Jesus inte existerat. Voltaire trodde på en annan högre makt som människan inte kunde/skulle ha någon kunskap om då det inte var i människans makt. 

 

Voltaire dog 1778 i Paris, Frankrike. Han skulle bli ihågkommen som en utmärkt debattör av det franska folket.


0 Comments


Design by: Designbloggar



Leave a Reply



Name *
Remember me!

Email *

Website adress *

Comment

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Spela poker, casino, bingo m.m online. Massor av bonusar på Bonusar inom Poker, Casino, Slots med mera - PokerCasinoBonus