fråga 5 och 6

2015-05-22

5.

Det finns en lag som gäller för när man handlar lösa saker, ex djur, bilar, kläder, möbler. Den lagen innebär att företaget inte får ge dig sämre villkor än vad som står i lagen. Lagen gäller alla varor, även begagnade och kallas för konsumentlagen.

 Ett ex. Om jag upptäcker att det är ett fel på tv jag köpt över nätet, så har jag rätt att:

-Kräva att få varan reparerad

- Kräva omleverans, att jag får en helt ny

-Kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet

-Häva köpet om felet är av stor betydelse för mig själv, vilket betyder att jag får pengarna tillbaka

-Hålla inne så mycket av betalningen som krävs  för att det ska fungera som säkerhet för mitt krav

 

Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är permanent. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan, det vill säga att skadan fanns när den levererades till dig. Detta kallas så fint som sexmånadersregeln.

 

Företaget är inte ansvarig för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du inte varit försiktig/ tagit hand om varan.

 

Som sagt man måste reklamera den felaktiga varan hos företaget inom en tid, att du kontaktar företaget och förklarar att det är ett fel och varför det är ett fel. Reklamerar man varan inom två månader efter att man köpt det så ska det inte vara några problem. Efter 3 år från du gjort köpet så har du förlorat din rätt att reklamera.

 

Om leverantören vill att du betalar för fraktavgiften fastän det inte står på deras hemsida, så kan man anmäla till Allmänna reklamationsnämnden som kostnadsfritt prövar tvister (när man är oense) mellan konsumenter och företag. Man ska då spara kvitto, mailkonversationer och andra bevis. Detta kan även prövas i en allmän domstol.

 

 

 

6.

Garanti betyder att säljaren ansvarar för varan du har köpt fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är upp till försäljaren om de vill erbjuda garanti eller inte och du ska få en skriftlig information om vad din garanti innebär.

Villkoren i garantin får inte påverka de rättigheter som du har enligt lag, som konsumentköplagen. Du har till exempel alltid 3 år på dig att reklamera en vara om den visar sig ha varit fel på från början.

 

Om varan jag köpt går sönder eller liknande under garantitiden har jag rätt att kräva:

-Att varan lagas

-Att få en annan vara istället

-Att få avdrag på priset

-Att köpet hävs

-Att få skadestånd

 

Man kan dock inte ställa alla krav på samma gång. Det vanligaste är att varan lagas eller att man får en annan vara istället. Säljaren har rätt att laga varan om det blir väldigt dyrt att ge mig en ny.

För att jag ska ha rätt att få dina pengar tillbaka måste felet vara väsentligt samt för att jag ska kunna kräva skadestånd ska den trasiga varan gett mig extra kostnader. Exempel att diskamaskinen går sönder och förstör mitt golv.

 

För att försäljaren ska slippa stå för garantin måste de bevisa att felet berott på:

-Att det skett en olycka efter att jag fått varan

-Att jag har använt den på ett onormalt sätt/ inte vårdat den

-Att jag struntat i skötsel-serviceanvisningarna.

 

Även om man inte har garanti så har man fortfarande 3 år på sig att reklamera sin vara, vilket är ganska lång tid. Och det kan krävas mycket bevis om du kommer efter två år och vill reklamera ex en klänning, eller ett par skor. Då det är saker som slits ut väldigt lätt, och efter två år så är det mesta inom denna kategorin slitet så att säga.

Men skulle det handla om större och dyrare saker ex en ny soffa, en ny diskmaskin, tvättmaskin så är du sämre skyddad om du inte har garanti på detta. Skulle din tvättmaskin gå sönder efter ett halvår och du inte har någon garanti så kan du inte få en ny, inte få den fixad och heller inte få pengar för extra kostnader. På så sätt förlorar kunden otroligt stort ifall denne inte har garanti på ett stort köp. Men handlar det om kläder och skor och andra saker som är billigare så förlorar du inte så mycket på att INTE ha garanti. Då det inte handlar om så mycket pengar. Men givetvis kan det känns tråkigt att man köpt en väska för 3000kr också har man ingen garanti på den ifall den skulle gå sönder. Skillnaden mellan garanti och reklamering är ju att garantin kan vara flera flera år, medan reklameringen alltid är 3 år. Och att försäljaren alltid har ett stort ansvar för att varan ska hålla dessa åren du har garantin. En försäljare som inte ger dig garanti har ju fortfarande ansvar för att din vara är rätt och fungerar, men inte i flera år.


0 Comments


Design by: Designbloggar



Leave a Reply



Name *
Remember me!

Email *

Website adress *

Comment

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Spela poker, casino, bingo m.m online. Massor av bonusar på Bonusar inom Poker, Casino, Slots med mera - PokerCasinoBonus